Bibir pun boleh Sunburn! Ini 3 fakta tentang bibir

BIBIR PUN BOLEH SUNBURN! INI 3 FAKTA TENTANG BIBIR

Baru belajar makeup? Lipstick. Nak cepat? Lipstick. Tak cukup bawak semua makeup? Lipstick. Kenapa kalau apa-apa pasal makeup, biar benda lain takda, asalkan sempat tenyeh lipstick? Sebab bibir memainkan peranan penting pada muka. Korang tak cayer cuba bangun tidur tu tepek lipstick dulu. Banyak tak beza? Dari nampak pucat lesi, terus lebih segar berseri, walaupun belum gosok gigi 🀭

ikut perkongsian, Aizah Zarirah ini :

Baru belajar makeup? Lipstick. Nak cepat? Lipstick. Tak cukup bawak semua makeup? Lipstick. Kenapa kalau apa-apa pasal makeup, biar benda lain takda, asalkan sempat tenyeh lipstick? Sebab bibir memainkan peranan penting pada muka. Korang tak cayer cuba bangun tidur tu tepek lipstick dulu. Banyak tak beza? Dari nampak pucat lesi, terus lebih segar berseri, walaupun belum gosok gigi 🀭


ikut perkongsian, Aizah Zarirah ini :

Cuma ramai yang masih tak endah sangat dengan penjagaan bibir. Selalu pikir nak kulit lawa, jangan tinggalkan bibir korang okay!
Ni 3 fakta tentang bibir yang korang mungkin terlepas pandang πŸ‘‡

1) Yerr bibir boleh SUNBURN.

Bibir perlu perlindungan matahari juga ya. Jadi kalau korang pakai lipbalm jangan lupa cari yang ada SPF atau sunscreen jangan lupa bibir sekali. Pastikan bahan selamat kalau tertelan. Maklumlah nak bercakap, nak makan, minum semua dekat situ 😌

2) Bibir cepat kering sebab tiada kelenjar peluh.

Selain dari keluarkan toksin, peluh juga bantu kulit kekal lembap. Tapi sebab bibir kita takda kelenjar peluh, jadi memang hakikat dia kena selalu dilembapkan secara manual dengan lipbalm πŸ’‹

3) Enzim dalam airliur punca bibir kering dan merekah.

Ye, sebab tu akak pesan guna lipbalm dekat atas tadi. Jangan duk selalu jilat bibir sebab nak lembapkan eh. Rasa je macam lembap kejap tapi lepastu lagi cepat dia kering, siap combo dengan merekah lagi 😫

Bila korang buat skincare: cleanser, scrub, moisturizer semua tu, jangan lupa bibir sekali ya. Lagi penting, cakap yang elok-elok, doa yang baik-baik. Gituuuuu πŸ’•

Artikel berkaitan

Author

Share